lördag, februari 02, 2008

Marc Chagall


Den sista gnistan utplånas
Den sista kroppen har försvunnit
Allt är tyst
Som före en ny syndaflod
Jag reser mig, tar farväl av er
Jag går mot det nya Templet
Där jag tänder ett ljus
Framför er tavla

Nu skapas i mitt huvud en ny värld.
Den påminner inte om den mänskliga komedin.
En ny värld, den leder mot nya horisonter.

lördag, januari 19, 2008

China Girl

Ett konstnärligt projekt om mötet med en grym verklighet, av Maria Ängquist Klyvare. En turnerande utställning med pedagogiskt material.

"China Girl är ett utställningsprojekt som strävar efter att ge en konstnärlig kommentar till en grym statistik och obesvarade frågor. Utställningen jämte en parallell seminarieserie kommer att äga rum i Konstnärshuset i Stockholm mellan 19 januari – 17 februari, 2008 för att sedan i Konstfrämjandets regi turnera runt i Sverige.
Målsättningen med utställningen är att väcka debatt och skapa samtal. Svenska företag investerar som aldrig tidigare i Kina och det finns också ett växande intresse för landet bland allmänheten i Sverige." Se bilder

onsdag, januari 02, 2008

Vernissage HT 2007

Några av elevernas arbete. (Klicka på bilden)

lördag, december 22, 2007

God Jul, Gott Nytt År



Ladda ner gärna julkorten och skicka vidare till dina vänner och släkter.

Tack för att du var med och läste bloggen. Vi ses 2008.
GOD JUL & GOTT NYTT ÅR

Den röda bollen

Jag bad aldrig om en röd boll
Allt jag behövde var rent vatten, mat och tryggheten hemma.

Här kommer mitt experiment på temat "Flyktingbarn". Jag måste nog förklara hur jag tänker så ingen tror att jag är främlingsfientlig, för det är jag definitivt inte.

Den röda bollen symboliserar det vi i väst har att erbjuda. Jag kan inte tänka mej en hemskare situation än att tvingas på flykt. Att lämna sin egen familj, kultur och miljö för att överleva och komma till ett land så kallt och ogästvänligt som Sverige.

Vad har vi egentligen att erbjuda? Min högsta önskan är att man förbjöd alla krig och satsade på människans överlevnad.

Pia Larson Gulbrandsen, eKonstskolan Prisma
Bloggen och Svenska konstnärer

tisdag, december 11, 2007

Agnes Cleve

Agnes Elisabeth Cleve föddes 23 aug 1876 i Uppsala och dog 26 maj 1951 i Stockholm. Hon var gift med konstnären John Jon-And. Hon studerade i Göteborg på Valand och i Paris på "La Palette" och har företagit ett flertal studieresor i Europa, Nordafrika och Förenta staterna. Hennes måleri är starkt stiliserat och har en kylig kolorit och patetisk stämning.

Läs mer om Agnes Cleve. En uppsats av Jenny Ekström, E-konstskolan Prisma

söndag, december 09, 2007

En gudinnesaga


Det var en gång en liten flicka som levde ensam i sanden. Hon hade byggt sig en grotta av sten, stora och små stenar. Tätat med lera och gräs, lagt grenar och halm som tak. Om nätterna låg hon på golvet, som utgjordes av mjuk, varm sand och lyssnade till havet.

Hon hade vant sig vid ensamheten och började trivas i den, som i ett tryggt hem. Leta mat, fiska, promenera utmed stranden och samla vackra stenar. Det var delar av hennes vardagliga liv, hennes självvalda rutiner.

Längre och längre bort hamnade minnena från den tid då hon levde bland människor, hennes stam som var henne främmande. Ansikten i skuggor, avvisande och hånande. De som lärde henne att hon inte dög, inte passade in, att hon gjorde fel, borde vara någon annanstans. Kanske inte borde blivit till.

Det var inte slagen som drev henne bort, det var orden. De avgörande orden, vars uppenbara brist på kärlek blev för mycket. Hon tog med sig några klädesplagg och lämnade hemmet, byn, vägen om kvällen. Och när hon gick visste hon att ingen skulle sakna henne, inte på riktigt. De skulle kanske ha något att prata om, ett tag. Inte mer än så.

Minnena berörde henne inte längre, inte som förr. De var avlägsna, som ett annat liv. Bilderna av flickan långt borta i tid och rum var som en film, hon kunde betrakta den lugnt och reflektera. Långt borta, på andra sidan havet.

Hon hade börjat sitta länge utanför öppningen till grottan innan hon skulle somna. Hon blev till ett med havet, ett med himmelen. Hon hade inte någon uppfattning om tid och himmelsrummet tycktes nu oändligt.

När hon satt så en vacker, stjärnklar natt och blundade kunde hon se ett ljus framför sig. Ett välkomnande blåvitt ljus. Det var som om det inneslöt henne i sig, som en moderlig famn och hon uppfylldes av en ofattbar, berusande kärlek.

Ingen kan se henne när hon reser sig upp. Ögonen slutna. Det strålar ett ljus från henne, ett blåvitt sken. Stranden tycks röd när hon lyfter, förvandlad.
Hon är flickan vi glömt. Hon är flickan med vingar.
Text och målning av Lena Dammerud, eKonstskolan Prisma

onsdag, november 28, 2007

Naturmåleri

Hej

Jag har precis börjat måla på näckrosblad. De låg fastfrusna i isen o solen speglade sig vackert omkring, jag hoppas att vi får fortsätta måla abstrakt för denna målning har en dubbel betydelse för mig.

Jag känner en strak längtan mot något annat. Näckrosrosorna symboliserar denna längtan som känns så tung att bära ibland och som samtidigt ger hopp om att allt inte står stilla i livet det finns nya saker att upptäcka, nya vägar att ta.

Det gäller att ha tålamod att vänta på dem bara, ge livet den tiden det behöver och just tålamod är något jag behöver öva på och kanske alla vi som lever idag i denna värld som rusar fram i full fart.

Nu ska jag fortsätta att måla ska försöka mig på en alldeles vanlig naturbild om jag får till det...det är svårare än man tror.

Kramar från den suckande medmänniskan
Sussanne Jonsson, Prismas elev


Tavlan med hjärtan är på sätt o vis en landskapsbild fast med mitt inre vilda hjärta på språng, det rymmer rakt ut i det okända – ibland går det bra o ibland går det i tusen bitar.

Näckrosorna är fastfrusna i isen och solen speglar sig i tjärnens mörka botten, där finns hopp om nytt liv i väntan på nästa vår.

onsdag, november 21, 2007

Honored in the New York City Art Commission’s 2007 Design Awards

"I am intrigued by the sense of scale, both human and civic, and how relatively small change can enhance private experience within the public setting. A truly livable space should stand the test of time. It spurs social communication and inspires reconstruction. When history is brought to the surface through public art, it can serve as source for the renewal of cultural identity and the evolution of social values.

My goal is to create works that attract people to possibility where and as they live. The development and realization of art in public is a dialogue with a place and its time – land and substance, its past, its people, the future they create – made new, immediate, and somehow timeless." Nobuho Nagasawa

The above installation took place in the children’s section of the Sinop Penitentiary. The installation consisted of light, shadows, and the sounds of birdsongs. A few hundred blue feathers hung from the ceiling and were lit by spotlights, projecting shadows of the feathers on the stonewall.

onsdag, november 14, 2007

Palestinian Artist

Tayseer Barakat was born in Jabalia Refugee Camp in Gaza in 1959. He received a BA in Oil Painting from the College of Fine Arts in Alexandria, Egypt and a diploma from UNESCO in Art Education.

Tayseer Barakat is one of Palestine's most respected artists. In his work the social life of the refugee camp is portrayed through silhouettes of dramatic dark and light contrast. Various shapes arranged in rows narrate a story. Barakat says, "the ancients utilized rhythm as the infrastructure of the story. Barakat says, row after row of pictorial narrative. The horizontal rows forn a time-line for the events of life… The rhythm of the art is the rhythm of life."
Read more: Tayseer Barakat and History - Made in Palestine

torsdag, november 08, 2007

Emma


Emma har varit elev på Prisma under 2006-07

"Emma har alltid gillat att skapa, varit intresserad av konst, är 22 år och har hunnit genomgå bild- och formprogrammet på gymnasiet. Hon ger sig i kast med nya utmaningar. Som den distanskurs i oljemålning hon just nu håller på med.

Dessutom har hon under några år utbildat sig inom mode – design i Paris (Esmod) och konsthantverk vid folkhögskola (Prisma). I dag är hon inte främmande för hantverket inom bildtekniker som akvarell, olja, blandteknik eller glasmåleri."
Bertil Wivhammar bildlektor, konstnär och konstrecensent
Svenska konstnärerEmmas blogg

onsdag, oktober 31, 2007

Välkommen till oss mun- och fotmålare!

"Att vara en mun- eller fotmålande konstnär innebär inte att man behöver måla enligt ett visst manér eller föredra speciella motiv. Nej, vi är precis som alla andra konstnärer. Vi hämtar vår inspiration från våra innersta djup, från naturen eller människorna omkring oss. Vi kan måla ett blomsterstilleben eller avbilda en buss i snöstorm bakifrån. Vi kan måla klassiska motiv eller popkonst. Det bestämmer vi själva."

"Vi är helt enkelt väldigt olika som människor. Och det syns också i vår konst. Men en sak har vi gemensamt och det är den starka drivkraften som föds ur viljan att utveckla sin egen begåvning och att få försörja sig på den. Att ekonomiskt klara sig på egen hand, utan bidrag. Att bli en del av det fungerande samhället!"

måndag, oktober 08, 2007

Off the Map


Landscape in the Native Imagination

In 2004, painter and installation artist Jeffrey Gibson (Choctaw/ Cherokee, b. 1972) began creating fantastical landscapes using layers of intensely colored marks, glossy and transparent pours, and his signature pigmented silicone. The environment he has created and explored with his work in the last few years reveals a narrative of emergence into a utopian state, which will lead, inevitably, to corruption and collapse. Off the Map

onsdag, oktober 03, 2007

Fotosurrealism

På besök den digitala världen är basen för Chi Peng som med sina surrealistiska foton blivit det kinesiska avantgardets affischpojke. För Kate ­Lyddon är musiken inspiration. Båda är aktuella på Stockholmsgallerier. Läs mer på SVD, 071002

söndag, september 30, 2007

Odilon Redon

Odilon Redon, född 22 april, 1840, död 6 juli, 1916, fransk målare och tecknare. Redon intresserade sig för fantasins verklighet i protest mot impressionisternas sysslande med den synliga verkligheten. Hans målningar

söndag, september 23, 2007

Kinesisk samtidskonst


Efterfrågan på kinesisk samtidskonst är så överväldigande att Artprices nyligen publicerade topp hundra-lista för år 2006 innehåller 25 kineser av 100 namn!

Kritikerna befarar nu en stagnation i nyskapandet. Konstnärer som Yue Mingjun, Liu Xiaodong och Zhang Xiaogang är redan mångmiljonärer, som rapporteras bo i palats, köra lyxbilar och ha råd med både kockar och assistenter som målar variationer på redan kända motiv.




Wang Yidong och DN