lördag, maj 10, 2008


Eftersom jag inte vetat så mycket om konststilar och konstnärer innan jag började kursen här på Prisma, bär jag med mig kunskaperna om dessa in i framtiden och känner nyfikenhet och motivation att fortsätta lära mig mer om dessa. Varje uppgift vi haft har nog på ett eller annat sätt berikat mig, men visst har vissa känts roligare, ”lättare” och mer inspirerande än andra.

Att måla landskap, natur och blommor känns som det måleri som ligger mig närmast och min önskan är att kunna måla mer spontant, stämningsfullt och ”fångande”. Därför inspireras och motiveras jag av impressionismen. För känslan och tekniken att fånga ljus, skuggor, färger och stämningar utan att det blir för detaljerat målat. Claude Monets sätt att måla samma motiv fast på olika tider på dygnet, kunna se hur ljusets olika sken gör skillnader i kulörerna, att en gul höstack får en annan färg i visst sken är exempel på seenden jag vill uppnå.

Att släppa lös penseln och låta målningarna få en schvung av mig är något jag självklart vill eftersträva och genom att lära om expressionismen och försöken att måla efter den stilen kändes det som om det hände något i mig, stor målarglädje infann sig framför allt, även om jag inte än kan måla så uttrycksfullt och från mitt inre som jag skulle önska.

Även om det inte är expressionistiskt har det medfört andra aha-upplevelser, t.ex. om jag målat efter en bild så har det nya för mig varit att försöka se nyanser, kontraster, formen i motivet (istället för att, om det gäller ett ansikte t.ex. pricka dit öga, näsa, mun på rätt ställe det första jag gör). Tack Alexander för ditt suveräna självporträtt! Det har inspirerat mig jättemycket till arbetsgången för att måla ansikten. Jag tycker om att porträtten blir mer ”levande”, men inte nödvändigtvis mer likt vilket inte heller behöver vara meningen.

När det gäller färger älskar jag oljefärgens djup, krämighet och långa öppettid, men har inte bråkat färdigt med den än… Akrylfärgen som jag aldrig tidigare målat med är en ny favorit. Tvärtemot oljefärgen torkar den fort och man måste ju vara rätt snabb i måleriet och att tvätta av penseln, vilket har betytt att jag fått acceptera de färgstreck jag målat, vilket varit väldigt nyttigt och befriande! I värsta fall går ju allt att måla över…

Arbetet kring expressionismen har varit väldigt utmanande och svårt, vilket peppat och gett mig en stor inspirations-spark i ändan!

Målning och text av: Annette Nilsson 2008-05-07, e-Konstskolan Prisma

Inga kommentarer: